- 36 lekcji
- 100 godzin nauki
Kurs Twój Pierwszy Dyżur
- 36 lekcji
- 100 godzin nauki
Przygotowanie do efektywnego przeprowadzenia diagnostyki różnicowej pacjentów dorosłych i pediatrycznych, zgłaszających się z najczęściej występującymi objawami do szpitala, POZ, NPL i SOR.
Dla lekarzy pracujących w szpitalach, POZ, NPL i SOR, lekarzy stażystów oraz studentów ostatnich lat kierunku lekarskiego
- Kurs realizowany w 100% online!
- 36 praktycznych lekcji omawiających postępowanie, wywiad, diagnostykę i leczenie pacjentów z najczęstszymi objawami, z którymi może zgłosić się pacjent.
- Omówienie przypadków klinicznych ponad 500 pacjentów!
- Stała opieka dydaktyczna – odpowiemy na każde Twoje pytanie!
- Kurs realizowany w 100% online!
- 36 praktycznych lekcji omawiających postępowanie, wywiad, diagnostykę i leczenie pacjentów z najczęstszymi objawami, z którymi może zgłosić się pacjent.
- Omówienie przypadków klinicznych ponad 500 pacjentów!
- Stała opieka dydaktyczna – odpowiemy na każde Twoje pytanie!
Jak wygląda nauka z kursem?
Jak wygląda nauka z kursem?
Dlaczego warto?
Naucz się lekarskiego rozumowania, zaczynając od pierwszego kontaktu z pacjentem i zadania kluczowych pytań, przez wybranie optymalnej metody diagnostyki aż po interpretacje wyników i zaplanowanie leczenia!
Nauka lekarskiego rozumowania
Praktyczny kurs stworzony przez lekarzy, którzy dzielą się własnym doświadczeniem klinicznym. Ucz się, zadawaj pytania i dyskutuj, aby poprawić swoje rozumowanie kliniczne.
Prawdziwe historie pacjentów
Poznaj ponad 500 przypadków pacjentów, którzy byli diagnozowani w warunkach SOR, NPL czy POZ. Ucz się na podstawie doświadczeń – sukcesów i błędów innych lekarzy.
Stała opieka dydaktyczna
Masz problem ze zrozumieniem materiału? Nasz zespół odpowie na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości.
Diagnozuj i lecz skutecznie!
Naucz się klinicznego rozumowania i wykrywania stanów zagrożenia życia!
Opinie
Już ponad 2700 osób zrealizowało nasz kurs!
Poznaj ich opinie!
Jak działa kurs?
Zapisz się i uzyskaj dostęp do kursu na 6 miesięcy. Kurs zakłada pracę z gotowymi lekcjami, które możesz realizować we własnym tempie. Każda lekcja składa się z pytań zamkniętych, powtórki z pytaniami otwartymi oraz pracy z nowym materiałem w formie prezentacji online, pełnych grafik, filmów i przypisów.
Wersja DEMO
Już teraz możesz zajrzeć do Kursu, korzystając z wersji DEMO!
Kliknij w przycisk poniżej i zobacz, jak przedstawiona jest wiedza na Kursie Twój Pierwszy Dyżur!
Co zawiera kurs?
36 gotowych lekcji online / 100 godzin nauki
Kurs składa się z 36 prezentacji teoretycznych zbudowanych ze 150-200 slajdów. Zagadnienia zostały podzielone ze względu na objawy, ponieważ to właśnie z nimi zgłasza się pacjent. Rolą lekarza jest zadanie odpowiednich pytań i zaplanowanie określonego postępowania.
Praktyczna wiedza
Lekcje omawiające postępowanie, wywiad, diagnostykę i leczenie najczęstszych objawów, z którymi może zgłosić się pacjent.
Schematy rozumowania
Zamiast uczyć się skomplikowanych algorytmów postępowania, nauczysz się rozumować w taki sposób, aby podejmować najlepsze możliwe decyzje.
Pułapki i złote zasady
Na kursie znajdziesz dziesiątki praktycznych porad, które pozwolą Ci uniknąć niepotrzebnych błędów oraz znacznie przyspieszą proces diagnostyczny.
Program kursu
Kurs zakłada pracę z gotowymi lekcjami, które można realizować we własnym tempie.
Możesz stworzyć własny plan lekcji dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości czasowych.
Na początek przygody z kursem poprosimy Cię o rozwiązanie testu, złożonego z 50 pytań zamkniętych. Dzięki niemu zweryfikujesz swoją wiedzę i przygotowanie do pracy w zawodzie lekarza. Wynik testu początkowego pozwoli Ci zmierzyć postęp jakiego dokonasz po przerobieniu kursu i rozwiązaniu testu końcowego.
- Dlaczego powstał Kurs Twój Pierwszy Dyżur i jakie są jego cele?
- Jak należy podejść do pacjenta zgłaszającego się na ostry dyżur?
- Wywiad - w jaki sposób się komunikować i które pytania zadawać rutynowo?
- Błędy medyczne - dlaczego je popełniamy, jak wyciągać z nich wnioski i jak ustrzec się przed lękiem, przed ich popełnieniem?
- Samodoskonalenie - skąd czerpać aktualną wiedzę?
- Czym jest stan nagły?
- Uwarunkowania pracy w POZ, “wieczorynkach” i SOR - co należy wiedzieć przed rozpoczęciem pracy?
- Jak zidentyfikować pacjenta w stanie ciężkim?
- Ocena dróg oddechowych pacjenta - jak zidentyfikować niepokojące objawy, jakie błędy w postępowaniu z drogami oddechowymi są najczęstsze. Metody zabezpieczania dróg oddechowych u osób, które nie zajmują się tym na co dzień.
- Ocena oddechu pacjenta, interpretacja pulsoksymetrii i wysiłku oddechowego.
- Wstrząs - czym jest, jak go rozpoznać i jak leczyć? Kiedy zaburzenia rytmu serca zagrażają życiu pacjenta? Jak je rozpoznać i leczyć?
- Ocena zaburzeń świadomości u pacjentów w stanie ciężkim. Kiedy spodziewać się hipoglikemii i jak interpretować deficyty neurologiczne?
- Nagłe zatrzymanie krążenia (NZK). Jak je prawidłowo rozpoznać i skutecznie leczyć?
- Co i dla którego pacjenta? Czyli jak dobrać najlepsze badanie dla pacjenta i nie tracić czasu na zbędną diagnostykę.
- Jakie nie wpaść w najczęstsze pułapki badań obrazowych?
- Dlaczego współpraca z radiologiem ma znaczenie?
- USG - kiedy warto po nie sięgnąć i na jakie pytania odpowiada?
- USG przyłóżkowe, czyli POCUS. Analiza przypadków.
- RTG - dlaczego coraz rzadziej po nie sięgamy? A jeśli już - jak prawidłowo go używać? Analiza przypadków.
- TK - dlaczego to bardzo dobre badanie i należy z niego korzystać? Kiedy wykonywać badanie z kontrastem, a kiedy nie?
- Studium przypadków i wybór optymalnego badania obrazowego.
- Ból jako objaw - jak go rozumieć i diagnozować zadając pacjentowi 7 krótkich pytań?
- Farmakoterapia bólu: jakie leki wybrać w zależności od pacjenta - analiza przypadków.
- Czym się kierować podczas leczenia bólu?
- Ból w praktyce - studium przypadków.
- Czy pomiar temperatury ma znaczenie?
- Gorączka w zakażeniach układu oddechowego - zapalenie płuc, grypa i przeziębienie. Analiza przypadków.Gorączka w zakażeniach układu moczowego - ZUM i OOZN. Analiza przypadków.
- Gorączka w infekcjach skóry i stawów - analiza przypadków.
- Kiedy podejrzewać infekcyjne zapalenie wsierdzia?
- Sepsa - jak ją rozpoznać i leczyć w 5 krokach?
- Nieinfekcyjne przyczyny gorączki - analiza przypadków.
- Dlaczego co czwarty pacjent z bólem brzucha wymaga przyjęcia do szpitala?
- Jaki wpływ na wywiad, diagnostykę i postępowanie mają: lokalizacja, charakter, czas trwania i powtarzalność bólu?
- Które pytania są kluczowe, a które… są stratą czasu?
- Co może nam powiedzieć badanie brzucha? Palpacyjne, osłuchiwanie, per rectum - analiza przypadków.
- Jakie kluczowe badania należy zlecić, aby prawidłowo diagnozować ból brzucha? Analiza przypadków.
- Czym leczyć ból brzucha i co napisać na wypisie?
- Perforacja przewodu pokarmowego - dlaczego objawy są tak różne? Czy RTG wystarczy do jej wykluczenia? Jak prawidłowo zaplanować diagnostykę? Analiza przypadków.
- Ostre zapalenie trzustki - jak rozumieć kryteria rozpoznania OZT? Jak planować diagnostykę i nie wpaść w najczęstsze pułapki? Analiza przypadków.
- Kamica żółciowa - jak odróżnić kolkę żółciową od ostrego zapalenia pęcherzyka? Którego pacjenta można wypisać do domu, a który musi trafić do szpitala? Jak interpretować wyniki diagnostyki? Analiza przypadków
- Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego - jak sprawnie i prawidłowo je rozpoznać, nie przedłużając diagnostyki? Analiza przypadków.
- Ostre zapalenie uchyłków - u kogo należy wykonać badania obrazowe? Jak rozpoznać zapalenie powikłane? Co zalecić pacjentowi? Analiza przypadków.
- Przepukliny - jak z nimi postępować i kiedy prosić o pomoc chirurga?
- Niedrożność jelit - co należy wykluczyć podejrzewając niedrożność? Jak rozumieć objawy pacjenta i co należy zbadać by postawić rozpoznanie? Analiza przypadków.
- Ostre niedokrwienie jelit - jakich objawów nie możesz przeoczyć i jak wybrać właściwą diagnostykę?
- Ostry zespół aortalny - czy pacjent z pękniętym tętniakiem zgłosi się do lekarza? Jak go rozpoznać i potwierdzić pęknięcie?
- Nieżyt żołądkowo-jelitowy - jak nie wpaść pułapki podczas rozpoznawania nieżytu, u jakich pacjentów szczególnie uważać? Analiza przypadków.
- kolka moczowodowa - jakie stany mogą się pod nią podszywać? Jakie 3 zadania spoczywają na lekarzu? Co gdy nie można uwidocznić złogu? Diagnostyka i postępowanie - analiza przypadków.
- Skręt jądra / Przyczyny ginekologiczne - co każdy lekarz powinien o nich wiedzieć, jakie zadać pytania i zaplanować właściwą diagnostykę? Analiza przypadków.
- 8 diagnoz, które musisz wykluczyć u pacjenta z bólem w klatce piersiowej
- Co charakter bólu mówi o jego możliwej przyczynie? Jak podejść do pacjenta z bólem w klatce piersiowej? Analiza przypadków
- OZW w praktyce - kompleksowe omówienie: od skutecznego wywiadu, przez konkretną diagnostykę, pułapki w EKG i właściwe rozpoznanie.
- Zapalenie mięśnia sercowego i osierdzia - czy można postawić jednoznaczne rozpoznanie?
- Rozwarstwienie aorty - jak go nie przeoczyć, co powinno zwrócić uwagę lekarza. Jak zaplanować prawidłowe postępowanie?
- Odma opłucnowa i perforacja przełyku - jak je rozpoznać, diagnozować leczyć?
- Ostre stany w jamie brzusznej i powikłania zapalenia płuc. Kiedy należy je rozważyć?
- Zatorowość płucna - którzy pacjenci wymagają diagnostyki, które badania należy wykonać, żeby ją potwierdzić.
- Studium przypadków - strategia diagnostyczna wobec pacjenta z bólem w klatce piersiowej.
- Wysokie ciśnienie - czy samo w sobie jest groźnym objawem? Czy stosowanie kaptoprylu ma sens? U jakiego pacjenta obniżać ciśnienie, a u kogo tego nie robić? Jak obniżać ciśnienie bezpiecznie dla pacjenta.
- Migotanie przedsionków - co zrobić, gdy pacjent zgłasza się z “kołataniem serca”? O co spytać, co wykluczyć, jak diagnozować i postępować? Jak rozumieć i stosować kardiowersję oraz farmakoterapię w sposób skuteczny i bezpieczny? Analiza przypadków.
- Czym jest duszność i z czego wynika? Jak zebrać wartościowy wywiad?
- Na co zwrócić uwagę badając pacjenta z dusznością? Jak determinuje to postępowanie lekarza? Analiza przypadków.
- Czego objawem może być duszność? Jak zaplanować i interpretować diagnostykę tak, by sprawnie postawić rozpoznanie?
- Jak stosować gazometrię? Do czego służy to badanie i jakie informacje na temat pacjenta można z niego uzyskać?
- Niewydolność serca - różnice między ostrą a stopniowo narastającą niewydolnością. O co pytać pacjenta i jak odpowiedzi przełożyć na właściwe postępowanie? Które badania są lekarzowi niezbędne?
- Jak prawidłowo odróżnić niewydolność serca od zaostrzenia POChP, astmy i ARDS?
- Zaostrzenie astmy - jak je rozpoznać i jak skutecznie leczyć?
- Zaostrzenie POChP - o co pytać pacjenta, czego szukać w badaniu i o jakiej diagnostyce różnicowej nie można zapomnieć? Jaką diagnostykę należy przeprowadzić u każdego pacjenta? Analiza przypadków.
- Zatorowość płucna - jakie pytania zadać pacjentowi? Które badania są istotne w naszym postępowaniu, a które nie? Czy każdy pacjent z zatorowością wymaga hospitalizacji? Analiza przypadków.
- Wysięk w jamie opłucnowej i rak płuca - kiedy o nich pomyśleć, i jak je rozpoznać?
- Skąd wiedzieć, czy doszło do omdlenia? Co należy wykluczyć u każdego pacjenta po omdleniu? Jak odróżnić omdlenie od TIA? Analiza przypadków.
- Groźne przyczyny omdlenia - jak ich nie przeoczyć i aktywnie szukać?
- Omdlenia niekardiogenne - krwawienia, infekcje, zatorowość i wzrost ciśnienia śródczaszkowego. Kiedy je podejrzewać, jak prawidłowo diagnozować? Analiza przypadków.
- Omdlenia kardiogenne - OZW, zaburzenia rytmu serca i wady serca. Kiedy je podejrzewać, jak prawidłowo diagnozować? Czego szukać w EKG? Analiza przypadków.
- Niegroźne przyczyny omdlenia - kiedy można je rozpoznać? Na jakie czerwone flagi zwrócić uwagę? Jak nie dać się zwieść pozorom i nie wpaść w pułapki?
- Badanie neurologiczne pacjenta - jak sprawnie je przeprowadzić, które elementy mają sens, a które nie? Jak interpretować odchylenia i czego poszukiwać? Analiza przypadków.
- Zaburzenia mowy i widzenia - z czego wynikają, jak je interpretować i jak na ich podstawie planować właściwe postępowanie?
- Niedowład - czym jest w praktyce, jak sprawnie go zbadać, kiedy podejrzewać jego źródło w patologii OUN, a kiedy w obwodowym układzie nerwowym? Najczęstsze pułapki w diagnostyce.
- Zaburzenia czucia i równowagi - na co zwrócić uwagę, jak należy je rozumieć i interpretować? Analiza przypadków.
- Udar mózgu - podejście do pacjenta, zasady leczenia, szybka i standardowa ścieżka diagnostyczna - kompleksowe studium przypadków.
- Udar mózgu a TIA - jaką ścieżkę diagnostyczną przyjąć podejrzewając TIA?
- Udar mózgu a hipertensja, hipotensja i porażenie Todda - jak się zachować i zaplanować leczenie?
- Guz mózgu - kiedy go podejrzewać i jak go nie przeoczyć?
- Stwardnienie rozsiane - u kogo należy je podejrzewać?
- Choroby nerwów obwodowych: porażenie nerwu twarzowego, zespół Guillain-Barre, neuropatie - jak je rozpoznawać, o co pytać, co badać i jak leczyć? Studium przypadków.
- Jak ocenić pacjenta splątanego? Podejście, wywiad, kluczowe pytania.
- Majaczenie - jak rozpoznać i jak odróżnić je od otępienia?
- Pacjenci majaczący i splątani - najczęstsze pułapki. Niestabilność w ABCD. Studium przypadków
- Pacjent nieprzytomny - jak do niego podejść i na co zwrócić uwagę? Analiza przypadków.
- Najczęstsze przyczyny zaburzeń świadomości - diagnostyka różnicowa.
- Kiedy przyczyną będzie infekcja? Kiedy rozważyć wstrząs septyczny?
- Kwasica ketonowa i zespół hiperglikemiczno-hiperosmolarny. Czy hiperglikemia może być objawem innego ostrego stanu?
- Odwodnienie - najczęstsze pułapki. Jak podejść do pacjenta z zaburzeniami elektrolitowymi. Jak wyrównywać hiponatremię?
- Rzadsze przyczyny zaburzeń świadomości - hiperkalcemia, mocznica, encefalopatia wątrobowa i nadciśnieniowa, rzucawka oraz choroby tarczycy i nadnerczy - kiedy je podejrzewać?
- Zatrucia - jak postępować z pacjentem, na jakie pułapki uważać, na które substancje i leki szczególnie zwracać uwagę? Studium przypadków.
- Zatrucie alkoholem - podejście do pacjenta, najczęstsze pułapki, postępowanie i diagnostyka.
- Strukturalne uszkodzenia OUN - co można zdiagnozować za pomocą KT, a czego w badaniu obrazowym nie zobaczymy? jak przeprowadzić i właściwie zinterpretować badanie neurologiczne?
- Drgawki - jak je rozumieć, jak podejść do pacjenta, na co zwrócić uwagę, o co pytać i o których pułapkach pamiętać? Analiza przypadków.
- Jak znaleźć przyczynę zaburzeń świadomości? Pierwsze kroki, szczególne grupy pacjentów.
- Zaburzenia nagłe vs. stopniowo narastające vs. dynamicznie narastające - metodologia oparta na dynamice narastania dolegliwości. Jak ją rozumieć i stosować w praktyce?
- Jak kontrolować pobudzenie u pacjenta z zaburzeniami świadomości?
- Podział bólów głowy ze względu na przyczynę, charakter i patomechanizm - jak je rozumieć?
- Jak prawidłowo zdiagnozować przyczynę bólu głowy?
- Neuroinfekcje - co powinno zwrócić uwagę lekarza, jak diagnozować i jak leczyć w pierwszych godzinach?
- Krwotok podpajęczynówkowy - kiedy go podejrzewać. Jak diagnozować pacjenta w zależności od czasu wystąpienia objawów? Analiza przypadków.
- Rozwarstwienie tętnic dogłowowych i olbrzymiokomórkowe zapalenie tętnicy skroniowej - co każdy lekarz wiedzieć powinien, kiedy je podejrzewać i jak rozpoznawać?
- Nadciśnienie śródczaszkowe - czy czas rozwoju bólu głowy ma znaczenie? Kiedy wykonywać TK głowy, jak postępować, gdy TK głowy wydaje się prawidłowe?
- Ból pourazowy - dlaczego warto stosować kryteria kanadyjskie?
- Zapalenia nosa, zatok, jaskra i inne pozaczaszkowe przyczyny bólów głowy.
- Migrena, bóle napięciowe i idiopatyczne - kiedy i jak je rozpoznać, jak postępować?
- Podejście do pacjenta z zawrotami głowy - z czego wynikają, jak je rozumieć i dlaczego warto je różnicować ze względu na zmienność w czasie i czynnik wywołujący?
- Pacjent z zawrotami głowy - jak przeprowadzić wywiad, o co pytać, na co zwrócić szczególną uwagę?
- Kiedy zawroty głowy sugerują przyczynę ośrodkową? Udar tylnego dołu czaszki i inne groźne przyczyny. Czym jest badanie HINTS?
- Kiedy pacjent z zawrotami zawsze wymaga wykonania badań obrazowych głowy? Kiedy zawroty głowy są spowodowane przyczyną obwodową? Zapalenie błędnika i nerwu przedsionkowego?
- Co sugerują prowokowane zawroty głowy? Łagodne położeniowe zawroty głowy, próba Dix-Hallpike’a i manewr Epleya - jak je wykonać i kiedy pomyśleć o ich wykonaniu?
- Jak leczyć pacjenta z zawrotami głowy - co każdy lekarz powinien wiedzieć?
- Co charakter bólu mówi o możliwych przyczynach? Analiza przypadków.
- Jakie deficyty neurologiczne są istotne w warunkach ostrodyżurowych? Zaburzenia zwieraczy, niedowład kończyn i zaburzenia czucia. Zespół ogona końskiego - czym jest i dlaczego zawsze należy go rozpoznać?
- Jak objawia się infekcja okołokręgosłupowa?
- Co lekarz powinien wiedzieć o nowotworach i złamaniach kręgosłupa? Jak leczyć osteoporozę?
- Jakie są czerwone flagi bólu grzbietu? Studium przypadków.
- Dlaczego nie podchodzić lekceważąco do pacjenta z bólem gardła i jakie diagnozy mogą go zabić, jeśli ich nie wykryjesz?
- Jak ocenić pacjenta z niedrożnością dróg oddechowych?
- Zapalenie nagłośni - u kogo podejrzewać, jak rozpoznać i jak leczyć?
- Ropień zagardłowy - co jest dominującym objawem i dlaczego nie można zignorować kręczu szyi i gorączki?
- Angina Ludwiga - dlaczego warto zbadać pacjenta, zanim odeśle się go do stomatologa? Agranulocytoza - podejście do pacjenta po chemioterapii, czerwone flagi i prawidłowe postępowanie.
- Angina - jak ją rozumieć, kiedy przepisać antybiotyk, a kiedy pacjent wymaga zaopatrzenia przez laryngologa?
- Infekcje zębów - co lekarz powinien o nich wiedzieć i na co zwrócić uwagę?
- Masywny krwotok - jak go ocenić, na które wyniki badań zwrócić największa uwagę? Jak priorytetyzować postępowanie i zwiększyć szanse na przeżycie pacjenta?
- Stopniowa utrata krwi - kiedy ją podejrzewać, jak podejść do diagnostyki pacjenta? Analiza przypadków.
- Krwawienie z GOPP i DOPP - podejście do pacjenta, schemat rozumowania i analiza przypadków.
- Krwiomocz i krwioplucie - jak go rozumieć, z czego może wynikać, o co zapytać pacjenta i co należy wykluczyć? Jak postępować w przypadku ich stwierdzenia?
- Krwawienie z nosa, krwawienie z dróg rodnych.
- Zaburzenia krzepnięcia - jak rozumieć je i łączyć z objawami prezentowanymi przez pacjenta, czego nie bagatelizować?
- Przetaczanie krwi: KKCz, osocze, KKP - kiedy, komu i jak - w praktyce.
- Diagnostyka różnicowa obrzęków kończyn - jakie pytania należy zadać pacjentowi i które stany wykluczyć na dyżurze?
- Zakrzepica kończyn dolnych - jak prawidłowo ją zdiagnozować, kiedy wymaga leczenia, a kiedy skierowania do szpitala?
- Niedokrwienie kończyn - jak odróżnić ostre od przewlekłego? Kiedy postępowanie musi być pilne, a kiedy pacjenta można wypisać do domu?
- Zmiany skórne, które powinien znać każdy lekarz - róża, ropień, półpasiec, pokrzywka, grzybica, świerzb.
- Obrzęk twarzy - skąd może się wziąć i co będzie czerwoną flagą, wymagającą natychmiastowego działania?
- Kleszcz w skórze - jak zachować się, gdy zgłasza się pacjent z kleszczem? Czy i jak usunąć kleszcza, czy prowadzić diagnostykę, jakie leczenie zalecić? Co zrobić, gdy po wdrożeniu leczenia, pacjent wraca z rumieniem i pokrzywką na skórze?
- Użądlenie - kiedy myśleć o anafilaksji i jakie postępowanie wdrożyć ostrodyżurowo?
- Jakie jest najczęściej przeoczone złamanie u pacjenta?
- O co należy zapytać każdego pacjenta po urazie?
- Uraz wysokoenergetyczny - jak go rozumieć, jak postępować i co należy wykonać u każdego pacjenta?
- Urazy głowy - które badanie zastosować do jego oceny, jak stosować kryteria kanadyjskie?
- Urazy kręgosłupa - jak wybierać właściwą diagnostykę obrazową - analiza przypadków.
- Urazy klatki piersiowej i urazy brzucha - czerwone flagi, postępowanie, podejście do pacjenta - analiza przypadków.
- Urazy biodra i miednicy - kiedy zlecić KT, a kiedy RTG, na kogo zwrócić szczególną uwagę? Analiza przypadków.
- Urazy kończyn - czy jeśli od urazu minęło już trochę czasu, to należy go zaopatrzyć? Jak postępować ze złamaniami i dobierać prawidłową diagnostykę obrazową? Rana kłuta - jak należy z nią postępować: oczyszczanie, opracowanie, zszycie, oraz szczepienie na tężec.
- Ugryzienie - jakie pytania należy zadać pacjentowi pogryzionemu przez psa? Gdzie skierować pacjenta?
- Psychoza - skąd wiedzieć, że pacjent ma psychozę? O co zapytać bliskich pacjenta? Jak szukać przyczyn psychozy i jak je leczyć? Analiza przypadków.
- Zagrożenie samobójstwem - o co zapytać pacjenta z zaburzeniami psychicznymi? Jak ocenić ryzyko samobójstwa? Którego pacjenta można wypisać do domu? Analiza przypadków.
- Pobudzenie - jak poradzić sobie z agresywnym, pobudzonym pacjentem? Jak posługiwać się unieruchomieniem? Analiza przypadków.
- Alkohol - jak nie wpaść w pułapki badając pacjenta pod wpływem alkoholu? Czego nie wolno przeoczyć? Jak rozpoznać i leczyć alkoholowy zespół abstynencyjny? Jak bezpiecznie wypisać pacjenta do domu?
- Jak diagnozować i leczyć pacjentów geriatrycznych, którzy najczęściej zgłaszają się na ostry dyżur?
- Na co zwrócić szczególną uwagę oceniając parametry życiowe pacjentów geriatrycznych?
- Osłabienie i majaczenie u pacjenta geriatrycznego - co należy ustalić i czego poszukiwać, by postawić prawidłową diagnozę? Analiza przypadków.
- Upadek u pacjenta geriatrycznego - analiza przypadków.
- Cichy zawał serca - o czym należy pamiętać badając pacjenta geriatrycznego?
- Farmakoterapia pacjentów geriatrycznych - kiedy objawy pacjenta mogą wynikać ze stosowanych leków? Na jakie leki zwrócić szczególną uwagę?
- “Pacjent niechciany” - jak zachować się w warunkach ostrodyżurowych i dlaczego powinno się ufać bliskim pacjenta?
- Gdzie może trafić chore dziecko i kto powinien się nim zająć? Organizacja systemu opieki pediatrycznej w Polsce.
- Różnice w postępowaniu między dziećmi, a dorosłymi.
- Techniki i miękkie kompetencje ułatwiające pracę z dziećmi. Jak wykonywać bolesne procedury u dzieci, z poszanowaniem ich podmiotowości.
- Kiedy podejrzewać stan zagrożenia życia u dziecka? Trójkąt pediatryczny w praktyce.
- Co zrobić, kiedy dziecko wymaga transportu do szpitala?
- Skąd wiedzieć, czy dziecko ma infekcję na tyle poważną, że będzie wymagało skierowania do szpitala?
- Skąd wiedzieć, dlaczego dziecko ma gorączkę? O metodach poszukiwania źródła infekcji.
- Co zrobić i o czym jeszcze pomyśleć, kiedy nie można odnaleźć źródła infekcji?
- Kiedy można bezpiecznie wypisać do domu dziecko z gorączką?
- Zakażenia układu moczowego - jak pobrać mocz, jak interpretować jego wynik i jakie leczenie zapisać?
- Leczenie przeciwgorączkowe, drgawki gorączkowe, szczepienia i interpretacja parametrów zapalnych - szczegóły postępowania oparte na przypadkach klinicznych.
- Jak odróżnić u dziecka infekcję wirusową od bakteryjnej?
- Jak postępować u dzieci z zapaleniem oskrzelików i kiedy przyjąć je do szpitala?
- Krup u dziecka - jak go zidentyfikować i jak leczyć? Postępowanie w zależności od nasilenia dolegliwości. Analiza przypadków.
- Jak podejść do diagnostyki bólu ucha. Jak wykonać otoskopię i jak interpretować jej wynik?
- Kiedy podejrzewać u dzieci ostre zapalenie ucha środkowego? Czy każde dziecko wymaga leczenia?
- Czym jest ostre zapalenie ucha zewnętrznego i jak postępować u pacjentów jego objawami?
- Jak odróżnić wirusowe zapalenia gardła od infekcji bakteryjnej? Angina paciorkowcowa vs. wirusowe zapalenia gardła.
- Jak podejść do utykającego, nieurazowego dziecka z bólem stawu?
- Diagnostyka bólu stawu u dzieci. Kiedy obawiać się groźnej diagnozy? Septyczne zapalenie stawu vs. przemijające zapalenie stawu.
- Jak odróżnić groźne zapalenie oczodołu od mniej groźnego zapalenia okolicznych tkanek?
- Identyfikacja dziecka z neuroinfekcją - kiedy się jej spodziewać i jakie postępowanie przyjąć u dziecka z wysokim jej prawdopodobieństwem?
- Które zmiany skórne mogą być objawem zagrożenia życia?
- Wysypki, które trzeba rozpoznać na ostrym dyżurze.
- Wybroczyny - jak je rozpoznać i kiedy będą objawem groźnej choroby? Podejście do dziecka z małopłytkowością i plamicą związaną z IgA.
- Płonica, choroba Kawasaki, choroby z oddzielaniem naskórka i najważniejsze bakteryjne infekcje skóry - na co zwrócić uwagę, jak i nie przegapić i jak postąpić w przypadku ich podejrzenia?
- Najczęstsze wysypki wirusowe - czy ich rozpoznanie jest niezbędne?
- Kiedy dziecko po urazie głowy wymaga wykonanie tomografii komputerowej?
- Rola RTG i USG w diagnostyce urazów głowy u dzieci.
- Kryteria PECARN - jak je rozumieć i jak wykorzystać w praktyce?
- Zalecenia dla dziecka po urazie głowy, które wypisujemy do domu.
- Podejście do dziecka z bólem brzucha - jak go zidentyfikować, jaką diagnostykę wdrożyć.
- Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego - kiedy je podejrzewać i jak go nie przegapić.
- Wgłobienie, zadzierzgnięcie przepukliny i skręt jądra - typowe dla dzieci przyczyny bólu brzucha, wymagające pilnej operacji. Jak różnicować je z łagodnymi przyczynami?
- Kiedy dziecko z wymiotami i/lub biegunką wymaga diagnostyki? Kiedy podejrzewać przyczyny groźniejsze niż nieżyt?
- Czy każde odwodnione dziecko wymaga przyjęcia do szpitala? Jak nawadniać dziecko doustnie i kiedy wypisać je do domu?
- Ciała obce u dzieci - kiedy połknięcie ciała obcego wymaga natychmiastowej interwencji, a kiedy można przyjąć postępowanie zachowawcze?
- Łagodne przyczyny bólu brzucha u dzieci - bóle czynnościowe i zaparcia - kiedy je podejrzewać i jak pomóc dziecku z taką przypadłością?
- Badanie noworodków i małych niemowląt - o co pytać rodziców, na co zwracać uwagę?
- Nieukojony płacz - kiedy go podejrzewać, jak odróżnić od zwykłego płaczu i o czym może świadczyć?
- Jak odróżnić przerostowe zwężenie odźwiernika od ulewania?
- Kolk, dyschezja i alergia na białka mleka krowiego - o najczęstszych przypadłościach noworodków i niemowląt.
- Żółtaczka noworodków - jak postępować w przypadku jej nasilenia, kiedy się zaniepokoić i skierować dziecko do szpitala?
Na koniec przygody z kursem poprosimy Cię o rozwiązanie testu, złożonego z 50 pytań zamkniętych. Dzięki niemu zweryfikujesz swoją wiedzę poznaną na kursie, a także zauważysz postęp jaki dokonał się w Twoich umiejętnościach zawodowych. Jest to również warunek ukończenia kursu, uzyskania certyfikatu wraz punktami edukacyjnymi.
Krótkie podziękowanie od autorów kursu, certyfikat, mała niespodzianka i zaproszenie do podzielenia się opinią.
Schemat lekcji
Wstęp
To krótkie wprowadzenie do tematu lekcji poprzez opis konkretnego przypadku pacjenta. W ramach wstępów zawsze pojawia się też szczypta inspiracji!
Pytania weryfikujące
Codzienna porcja pytań zamkniętych, które sprawdzają wiedzę i zrozumienie z wcześniejszych etapów kursu.
Powtórki
To najważniejsza część lekcji, zwłaszcza jeśli pragniemy długotrwałych efektów. Poprzez pracę z gotowymi zestawami powtórkowych sprawdzasz się i powtarzasz najważniejsze zagadnienia z poprzednich lekcji. Z początkiem kursu zestawów jest niewiele, jednak z biegiem czasu powtórki stają się największym etapem lekcji. Pytania są tak wybrane, aby sprawdzić Twoje zrozumienie kluczowych informacji przekazywanych na kursie. Praca z nimi to kluczowy element realizacji celu edukacyjnego kursu Twój Pierwszy Dyżur!
Prezentacja
Praca z nowymi zagadnieniami. To tutaj wydarza się pierwszy kontakt z materiałem. W ramach tego etapu lekcji uczymy się, tworzymy własne notatki i dzielimy się swoim doświadczeniem klinicznym. Pod każdym slajdem zadajemy pytania, na które odpowiada zespół dydaktyczny.
Errata do prezentacji
W tym miejscu sprawdzisz listę wszystkich zmian w materiałach edukacyjnych dotyczących danej lekcji. Wynikają one z pojawienia się nowych wytycznych lub zmian na liście literatury wymaganej do egzaminu. Przy długiej nauce, errata pozwala na zweryfikowanie aktualności tego czego się uczysz na kursie oraz własnych notatek.
Co zawiera kurs?
✅ 36 praktycznych lekcji omawiających postępowanie, wywiad, diagnostykę i leczenie najczęstszych objawów, z którymi może zgłosić się młodszy i dorosły pacjent
✅ Przypadki kliniczne ponad 500 pacjentów!
✅ Stała opieka dydaktyczna online – odpowiedź na każde pytanie. Zawsze możesz liczyć na pomoc!
✅ Certyfikat ukończenia kursu – 50 punktów edukacyjnych!
✅ Setki praktycznych porad sformułowanych w postaci złotych zasad postępowania.
Czego nie zawiera kurs?
✖️ Wiedzy z zakresu intensywnej terapii
✖️ Indeksu leków i ich dawkowania
✖️ Biblioteki zdjęć radiologicznych
✖️ Telemedycyny (konsultacji bieżących pacjentów)
Twórcy kursu
lek. Maurycy Biernat
Lekarz, RedaktorJestem specjalistą medycyny ratunkowej i obecnie pełnię funkcję kierownika Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w Wielkopolskim Centrum Pediatrii. Od kilku lat nauczam medycyny ratunkowej studentów Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. W mojej pracy zwracam szczególną uwagę na sztukę zbierania wywiadu oraz na profilaktykę błędów medycznych. Staram się wprowadzać do praktyki lekarskiej standardy oparte na wiarygodnej literaturze i zweryfikowanych doniesieniach naukowych.
lek. Marcin Czekała
Lekarz, RedaktorJestem absolwentem Uniwersytetu Medycznego we Poznaniu, współtwórcą kanału Youtube „Najprościej Mówiąc”, a obecnie lekarzem w trakcie specjalizacji z medycyny ratunkowej. Zbieram doświadczenia z pracy ostrodyżurowej i wyciągam z nich użyteczne rozwiązania. Staram się dzielić nimi w przystępny sposób, wspierając innych w budowaniu własnych kompetencji.
lek. Jakub Olszewski
Lekarz, RedaktorJestem lekarzem w trakcie specjalizacji z medycyny ratunkowej. Do tej pory większość swojej kariery zawodowej spędziłem Oddziałach Ratunkowych i Pomocy Doraźnej, z których najciekawszymi przypadkami dzielę się na blogu. Uważam, że do rozwiązywania ostrodyżurowych zagadek kluczowa jest umiejętność działania multidyscyplinarnego, dlatego staram się rozwijać swoją wiedzę z każdej dziedziny medycyny.
Jak działają nasze kursy?
💻 Dostęp do portalu edukacyjnego
Kurs odbywa się online na platformie e-learningowej. Tam znajdziesz wszystkie materiały, lekcje, bazę pytań i społeczność kursantów.
Kurs zakłada pracę z gotowymi lekcjami, które można realizować we własnym tempie. Możesz stworzyć własny plan lekcji dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości czasowych.
💻 Dostęp do portalu edukacyjnego
Kurs odbywa się online na platformie e-learningowej. Tam znajdziesz wszystkie materiały, lekcje, bazę pytań i społeczność kursantów.
Kurs zakłada pracę z gotowymi lekcjami, które można realizować we własnym tempie. Możesz stworzyć własny plan lekcji dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości czasowych.
🔄 Przedłużanie dostępu do kursu
Zapisując się po raz pierwszy, możesz skorzystać z szeregu zniżek i atrakcyjnych promocji, a dostęp otrzymasz na 6 miesięcy (185 dni) od momentu zapisania się i opłacenia zamówienia.
Po zakończeniu kursu możesz przedłużyć do niego dostęp na 6 lub 12 miesięcy.
Wszystkie promocje dotyczą tylko opłaty wstępnej (nie dotyczą opłaty za przedłużenie).
👨🏻🏫Opieka dydaktyczna
Masz problem ze zrozumieniem materiału? Masz wątpliwości co do aktualności przedstawionych treści? A może chcesz podzielić się swoim przypadkiem klinicznym pacjenta?
Na naszych kursach, dzięki społecznościowym narzędziom do komunikacji, odpowiadamy na wszelkie pytania i wątpliwości, a sugestie przekuwamy w aktualizację treści! W przypadku tradycyjnych podręczników nie ma takiej możliwości.
Każda dyskusja zostaje przypięta tam, gdzie zrodziło się pytanie – każda nowa osoba może czerpać wiedzę pozostawioną w tysiącach merytorycznych komentarzy!
👨🏻🏫Opieka dydaktyczna
Masz problem ze zrozumieniem materiału? Masz wątpliwości co do aktualności przedstawionych treści? A może chcesz podzielić się swoim przypadkiem klinicznym pacjenta?
Na naszych kursach, dzięki społecznościowym narzędziom do komunikacji, odpowiadamy na wszelkie pytania i wątpliwości, a sugestie przekuwamy w aktualizację treści! W przypadku tradycyjnych podręczników nie ma takiej możliwości.
Każda dyskusja zostaje przypięta tam, gdzie zrodziło się pytanie – każda nowa osoba może czerpać wiedzę pozostawioną w tysiącach merytorycznych komentarzy!
Kupujesz raz, przedłużasz, kiedy chcesz
Możesz przedłużać dostęp do każdego z wcześniej wykupionych kursów.
Pierwszy zakup kursu
Aktywujesz kurs i otrzymujesz 6 miesięcy dostępu. Po zakupie zaczynasz dostęp, kiedy tylko chcesz.
- Możliwość aplikowania zniżek
- Płatność natychmiastowa lub w przeciągu 7 dni
Przedłużenie dostępu
Po pierwszym zakupie kursu możesz przedłużać do niego dostęp, kiedy chcesz i na ile miesięcy chcesz.
- Możliwość przedłużania na 6/12 miesięcy
- Stała aktualizacja materiałów i opieka dydaktyczna
- Dostępy do wcześniejszych postępów i statystyk
Promocje
Zniżka dla kursantów Więcej niż LEK
Masz za sobą któryś z kursów Więcej niż LEK? Skorzystaj z 10% zniżki na Kurs Twój Pierwszy Dyżur!
Zniżki grupowe
10% dla grup 5-50 osób 15% dla grup 50-500 osób 20% dla grup powyżej 500 osób
Najczęściej zadawane pytania
Jest to kwestia indywidualnej decyzji, kiedy chcesz rozpocząć naukę. Po opłaceniu zamówienia otrzymasz dostęp na 6 miesięcy (185 dni). Po tym okresie możesz przedłużać dostęp do każdego z kursów na 6 lub 12 miesięcy.
Dzięki możliwości ustawienia personalizacji planu nauki możesz dostosować tempo do swoich potrzeb i innych zobowiązań.
Zakup kursu daje dostęp do wirtualnego pokoju nauki, na którym odbywa się kurs. Pozwala to na realizację lekcji, rozwiązywanie pytań otwartych oraz zamkniętych, prowadzenie dyskusji oraz tworzenia kolekcji ulubionych slajdów i pytań zamkniętych.
Dostęp do portalu przy pierwszym zakupie kursu trwa 6 miesięcy (185 dni) od momentu opłacenia zamówienia. Zapisy otwarte są przez cały rok, także naukę można rozpocząć w każdej chwili.
Od samego początku Twój Dyżur jest tworzony we współpracy z zespołem Więcej niż LEK, który zapewnia nam wsparcie od strony edukacyjnej, technologicznej i marketingowej. Dlatego też dostęp do Kursu Twój Pierwszy Dyżur można uzyskać zarówno przez Medyczny Portal Edukacyjny Więcej niż LEK, jak i oficjalną stronę inicjatywy Twój Dyżur. Sama nauka odbywa się bezpośrednio na Portalu Więcej niż LEK, w którym Zespół Twojego Dyżuru jest jednym z wydawców.
Nie, na kursie nie ma limitu miejsc.
Zapisując się na kurs po raz pierwszy, możesz skorzystać z licznych zniżek na pierwszy zakup kursu. Co więcej, jeśli posiadasz voucher zniżkowy Więcej niż LEK, możesz go wykorzystać, uzyskując zniżkę.
Jeżeli masz za sobą któryś z kursów prowadzonych przez Więcej niż LEK, możesz skorzystać z 10% zniżki na Kurs Twój Pierwszy Dyżur, która przysługuje wszystkim osobom, które ukończyły kiedykolwiek jeden z kursów Więcej niż LEK.
Jeśli chcesz zapisać się na kurs ze znajomymi, skorzystajcie ze zniżek grupowych:
Study Group – 10% dla grup 5-50 osób
Study Year – 15% dla grup 51-500 osób
Study Uni – 20% dla grup powyżej 500 osób.
Promocje nie dotyczą opłaty za miesięczne przedłużenie dostępu do kursu.
Szczegóły dot. zniżek znajdziesz w zakładce Promocje.
W trosce o przyszłe edycje kursów zniżki nie łączą się.
Kiedy kończy się dostęp do kursu, tracisz możliwość aktywnego korzystania z konta. Jednak wszystkie Twoje ustawienia, kolekcje i postępy zostają niezmienione, a dostęp możesz aktywować w każdej chwili, wykupując przedłużenie dostępu do kursu.
Możesz przedłużać dostęp do kursu, kiedy tylko chcesz, nawet po dłuższej przerwie. Oferujemy trzy warianty przedłużenia dostępu: na 6 lub 12 miesięcy. Dłuższy okres przedłużenia dostępu to niższa cena za miesiąc. Po przedłużeniu zachowujesz wszystkie statystyki, notatki i postępy wypracowane na kursie.
Kurs Twój Pierwszy Dyżur został stworzony w celu przygotowania Cię do efektywnego przeprowadzania diagnostyki różnicowej pacjentów. Zawiera on liczne przypadki kliniczne, które pomogą Ci w praktycznym zastosowaniu wiedzy medycznej. Chociaż na blogu możesz znaleźć interesujące przypadki, to kurs "Twój Pierwszy Dyżur" oferuje ich znaczenie więcej, a także zawiera kompleksowe podejście do diagnostyki różnicowej i leczenia. Dzięki niemu będziesz mógł praktykować swoje umiejętności, rozwijać się oraz zadawać pytania.
Na Kursie Twój Pierwszy Dyżur znajdziesz 7 kompleksowych lekcji dedykowanych postępowaniu z pacjentami pediatrycznymi. Kurs został opracowany tak, aby przygotować Cię do pracy z różnymi grupami pacjentów, w tym również z dziećmi. Będziesz mieć możliwość zdobycia wiedzy na temat diagnostyki różnicowej i leczenia najczęstszych objawów występujących u dzieci.